Zgłoszenia zgonu dokonują:
Osoby te mogą dokonać zgłoszenia zgonu również przez pełnomocnika będącego osobą fizyczną, zgodnie z regułami określonymi w art. 33 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Zgon zgłasza się kierownikowi urzędu stanu cywilnego w miejscowości, w której nastąpił zgon przedkładając kartę zgonu (jest to dokument medyczny potwierdzający zgon który otrzymuje osoba uprawniona do pochówku). Zgon osoby należy zgłosić w terminie: Akt zgonu sporządzany jest na podstawie: karty zgonu i protokołu dokumentującego zgłoszenie zgonu podpisanego przez osobę zgłaszającą zgon i kierownika urzędu stanu cywilnego. Po sporządzeniu aktu zgonu wydawany jest z urzędu jeden bezpłatny odpis skrócony aktu zgonu. Dopiero zarejestrowanie zgonu umożliwia pochówek osoby zmarłej. Ważne ! Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego nie może sporządzić z przyczyn technicznych aktu zgonu, wystarczy jak potwierdzi na karcie zgonu sam fakt zgłoszenia zgonu. Umożliwi to pochówek osoby zmarłej. Po sporządzeniu aktu zgonu w takiej sytuacji kierownik urzędu stanu cywilnego wyda z urzędu dwa odpisy skrócone aktu zgonu: jeden z nich należy przedłożyć administracji cmentarza. - małżonek
- krewni zstępni (np. dziecko)
- krewni wstępni (np. rodzice, dziadkowie)
- krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa (np. brat)
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia (np. teść, teściowa)
- 3 dni od sporządzenia karty zgonu
- 24 godziny od zgonu, jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej