Informacja w sprawie wypłaty diet dla mężów zaufania

Podczas wszystkich czynności komisji w dniu głosowania 18 maja 2025 r. w lokalu wyborczym mogą przebywać wyłącznie mężowie zaufania wyznaczeni przez pełnomocników komitetów wyborczych (lub osoby przez nich upoważnione), które zarejestrowały kandydatów w wyborach.

Mężowie zaufania danego komitetu wyborczego mogą zmieniać się w ciągu pracy komisji.

Przepisy regulujące prace mężów zaufania reguluje art. 103aa. Kodeksu wyborczego (https://www.pkw.gov.pl/prawo-wyborcze/kodeks-wyborczy)

Mężowi zaufania wyznaczonemu do obwodowej komisji wyborczej przysługuje dieta w wysokości 40% zryczałtowanej diety członka obwodowej komisji wyborczej. Jest to kwota 200 zł w I turze i 150 zł w II turze głosowania.

Zgodnie z art. 103 aa §  2 Kodeksu Wyborczego tj.: Dieta wypłacana jest wyłącznie tym mężom zaufania, którzy obserwowali głosowanie przez co najmniej 5 godzin i obserwowali cały przebieg ustalania wyników głosowania do momentu podpisania protokołu głosowania zgodnie z art. 75 § 5. Oznacza to, iż nie ma możliwości, aby mąż zaufania wypełniający swoje obowiązki w 2 różnych obwodowych komisjach wyborczych podczas przebiegu głosowania otrzymał podwójną dietę. Powyższy zapis jasno reguluje, iż dieta może zostać wypłacona za obserwację CAŁEGO przebiegu ustalania wyników głosowania w obwodzie.

Przewodniczący obwodowej komisji wyborczej prowadzi ewidencję czasu przebywania mężów zaufania w lokalu wyborczym.

Przewodniczący obwodowej komisji wyborczej wydaje zaświadczenie tym mężom zaufania, którzy spełnili warunki, o których mowa powyżej. Po otrzymaniu zaświadczeń od mężów zaufania weryfikowana będzie zgodność z dokumentem ewidencji czasu pracy. Zaświadczenie sporządzane w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje mąż zaufania, a drugi stanowi dokument z wyborów obwodowej komisji wyborczej. Mężowie zaufania powinni otrzymać zaświadczenia od Przewodniczących OKW w lokalu wyborczym; komisja otrzymała odpowiednie druki.

Po zakończeniu głosowania celem otrzymania diety mąż zaufania powinien złożyć wniosek wraz z zaświadczeniem, w Urzędzie Miasta i Gminy w Kępnie - Punkt Obsługi Klienta.