Od dnia 1 lipca 2011 r. wchodzi w życie Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.

Obowiązują również od tego dnia nowe przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz wniosku do rejestracji działalności gospodarczej CEIDG-1 w miejsce dotychczasowego formularza EDG-1.

  

Najważniejszym zadaniem CEIDG będzie ewidencjonowanie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz udostępnianie wybranych informacji na ich temat.

Dzięki CEIDG możliwe będzie również złożenie przed przedsiębiorców  online wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Funkcjonowanie CEIDG doprowadzi do usprawnienia procesu rejestracji działalności gospodarczej i umożliwi rejestrację działalności gospodarczej online, a dostęp do CEIDG będzie możliwy z każdego miejsca w Polsce i za granicą, bez konieczności odwiedzania urzędu.

Przedsiębiorca, który będzie chciał rozpocząć działalność przez Internet musi posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny lub zaufany profil – nową formę autoryzacji, wg informacji MSWiA, dostępną od 1 czerwca 2011 r. w urzędach wojewódzkich, urzędach skarbowych oraz wybranych oddziałach ZUS.

Do czasu przeniesienia wszystkich wpisów znajdujących się w ewidencji działalności Gospodarczej Urzędu (termin do 31.12.2011r.) do CEIDG, urząd będzie przyjmować zgłoszenia zmian we wpisach zarejestrowanych u siebie przedsiębiorców.

Organem ewidencyjnym dla tych przedsiębiorców nadal będzie właściwy wójt/burmistrz/prezydent miasta. Z chwilą przeniesienia przez gminę wpisów do CEIDG rolę organu ewidencyjnego przejmie minister właściwy do spraw gospodarki, a zmian we wpisach będzie można dokonywać w CEIDG.

Natomiast osoby, które zdecydują się podjąć działalność gospodarczą od 1 lipca 2011 r., będą mogły dokonać tego według nowych zasad.